De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en de Consumentenbond hebben regels opgesteld om elektronisch bankieren en betalen veiliger te maken. De regels gelden vanaf 1 januari voor particuliere klanten van alle Nederlandse banken. Dat meldde de NVB zaterdag. Tot nu toe hanteerde elke bank eigen veiligheidsvoorschriften.
Om er zeker van te zijn dat schade door de bank wordt vergoed, moet de klant voortaan aan vijf specifieke veiligheidsregels voldoen. Zo mag de beveiligingscode niet zijn uitgelekt, de bankpas nooit door iemand anders zijn gebruikt en apparatuur die voor bankzaken wordt gebruikt (meestal een pc) moet zijn voorzien van actuele beveiligingssoftware. Verder moet de klant kunnen aantonen dat hij bankafschriften geregeld controleert en moet hij mogelijke incidenten direct melden.
Een vaak voorkomende vorm van internetfraude is phishing. Daarbij proberen criminelen met e-mails die afkomstig lijken van de bank persoonlijke gegevens te ontfutselen. In het VARA-programma Kassa lichtte Gijs Boudewijn van de VNB de nieuwe voorwaarden zaterdag toe. De vijf regels maken volgens hem snel duidelijk of een klant die de dupe is van fraude met internetbankieren grove nalatigheid kan worden verweten. ,,Er moet minder onduidelijkheid zijn over wie er aansprakelijk is voor de schade”, aldus Boudewijn. ,,Daarnaast blijven de banken ruimte hebben om schade te vergoeden uit coulance.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl